Kerstbrief nr 6 dec. 2021

Kerstbrief                      “Stichting Poot helpt”           nr 6   december 2021

Hoop en moed zijn 2 deugden waar we in 2021 veel op moesten rekenen. Toch toonden we als individu en als collectief een sterke geest en bleven we strijden tegen het virus . We kijken vol ongeduld uit naar het einde van dit jaar om met 100% positieve (en groene) energie 2022 in te vlammen !

2021 was niet van begin tot eind kommer en kwel. Er waren ook lichtpunten. Momenten van vooruitgang en ontwikkeling die de steunpilaren van dit jaar vormden. Zij geven ons strijdlust om het komende jaar weer met alles wat in het vermogen ligt ons in te zetten voor de shelters van Ramona en Krasimirra.

Een overzicht van 2021:

JANUARI 2021: Vanuit de shelter van Ramona ontvingen we een bericht dat de 4 pups net voor kerst 2020 een naam hebben gekregen: Karlchen,Leo,Sunny,Pino. Ze doen het heel goed. ook de paarden hebben  het naar hun zin. (foto 1)

Krasi heeft voor Kerst 2020 een pup INKA gevonden en we hebben een actie gehouden en geld opgehaald zodat ze ermee naar de dierenarts kan. Ook heeft ze weer 4 pups gered en meegenomen naar haar shelter en dat in de maand januari. Brrr. Wat fijn dat pups mee naar Krasi zijn.(foto 2)

Ook waren we heel blij met een donatie van Kringloopwinkel  Farnsum. Van Stichting Dierennood hebben we ook een bedrag van 3000 euro mogen ontvangen en we hebben dit verdeeld onder de beide shelters.Krasi heeft hondenhokken besteld en er zijn aantal geleverd.

Vanuit Bulgarije is er door iemand een vind ik leuk pagina voor de shelter van Krasimira aangemaakt. Eindelijk krijgt ze nu een beetje bekendheid en wat hulp die ze zo nodig heeft. Neem een kijkje op de FB pagina en klik op het duimpje zodat je ook aan de Bulgaren laat zien dat je Krasi steunt en natuurlijk via deze site ook een beetje op de hoogte blijft van het leven van Krasi. Kijk op FB: Krassy’s Forest Fairy Tale (foto 3)

FEBRUARI 2021: 5 jarig bestaan

I.v.m. ons 5  jarig bestaan hebben we  een aantal mensen in het zonnetje gezet. Ieder jaar  met ons jubileum (rond de 23e febr) reiken we een oorkonde uit aan een aantal mensen die het afgelopen jaar veel voor ons betekend hebben en door hun steun wij zoveel voor de shelters van Krasi en Ramona hebben kunnen doen.

Ook al behoort iedere sponsor zo’n oorkonde te krijgen en ook zeer zeker welverdiend, maar we beperken ons tot een aantal personen. Wie weet bent u volgend jaar de uitverkorene, want of u nu 1 of meerdere honden sponsort: Ieder doet wat in zijn/haar vermogen ligt en wij zijn blij met iedere sponsor met hart voor dieren, met hart voor de honden en katten van Krasi en Ramona en dankzij jullie sponsoren kunnen we Krasi en Ramona blijven helpen.

Dit jaar was  onze keuze gevallen op de volgende personen en reikten  we de oorkonde uit aan:   Mevr. E. Verhoeven-Vos, Stichting Save a Stray,    Stichting Dierennood,  Geoffrey Fabry, Vera Lowie

We hadden bericht van Krasi dat Freddy in februari Is overleden. Hij was al op leeftijd. 5 jaar geleden heeft Krasi hem van de straat gered en heeft hij nog aantal jaren vrij op terrein kunnen rondlopen. (foto 9)

MAART 2021:Krasi heeft een moederhond met 2 pups opgevangen. Ze heeft samen met hulp een apart gedeelte voor hen ingericht. zodat moederhond met kleintjes rustig kunnen vertoeven en niet teveel honden om zich heen hebben. De pups welke gevonden zijn afgelopen januari lopen ook bij hen.(foto 4) Ook gaan de werkzaamheden rondom het verbeteren van het hekwerk gewoon door. Hekwerk aanpassen of vernieuwen is dan ook een langdurig proces en zal nog wel de nodige maanden in beslag nemen..

APRIL 2021: Krasi heeft weer een hondje gevonden. Kostadin Kostaki. Erg mager, demodex, erg ziek,zwaar ondervoed en de nieren doen het heel slecht.. Ze is ermee naar de dierenarts gegaan en krijgt een behandeling. (foto 5)  Ook zijn er weer de nodige hondenhokken geleverd.

Update Ramona (foto 6) Ramona heeft een pup mee genomen. Haar naam is Cora en ze weet al dat haar leven is veranderd. Zij zal geen luxe op dogsland hebben, maar ze zal geliefd zijn en goed gevoed worden. Ze zal nooit alleen aardappelen met brood en water meer hoeven te eten . Ramona heeft haar eerst in de paardenstal gezet, omdat voor haar nog een eigen kennel moest bouwen. Een hondenhokje heeft ze al. Ze vond het wel eng en spannend allemaal.

Zo halverwege het jaar staan we ook altijd stil bij de jarige pups en Norra Fay die we in het voorjaar van 2016  gered hebben en in september 2016 naar Nederland  hebben gehaald. We zijn en zullen ze nooit vergeten. Ze werden  5 jaar ( mei juni juli )  Norra Fay was in maart 6 jaar geworden. Aan al “Onze rescuepups” en Norra Fay :    Woefies, Gefeliciflapstaart !!

MEI  2021: Shelter van Ramona: een van de lammetjes heeft gebroken achterpootjes en heeft moeite met lopen. Ramona heeft lammetje met de fles gevoed, het ging een tijdje naar omstandigheden goed maar toch heeft het lammetje het niet gered en is 5 mei overleden. Wel mogen ze op Dogsland weer een nieuw lid welkom heten: een uil gered door 2 jongetjes van een hongerige kat.

Oscar: loopt heel slecht, hij heeft botkanker, koorts, bloedonderzoek volgt Het is nog maar de vraag hoe lang hij het nog redt. Ze geven hem pijnstillende middelen.

Ook de moeder van Ramona is in een erg slecht conditie. Wat een zorgen heeft Ramona toch aan haar hoofd. Verzorgen van de honden,haar moeder, kijken of je maandelijks rond kan komen en dat is iedere keer maar weer een gevecht. Nu is de auto ook alweer defect. Hoeveel kan een mens hebben?

JUNI  2021: Bij Krasi doet Kostadin Kostaki het goed. Hondje is goed opgeknapt.Weer zijn er pups bij haar voor het hek gedumpt en Krasi zal ze opvangen. (foto  7)

Ramona: De eerste zonnestralen op deze mooie dag na weken van regen. Onkruid groeide enorm. Tot wel hoger dan een meter maar Ramona heeft onkruid weg gekregen. 5000 mtr2 weggewerkt.(foto 8)

Oscar bij Ramona is 23 juni overleden. Ongeveer 11  jaar geleden heeft  Ramona hem van een begraafplaats kunnen redden net voordat de hondenvangers kwamen. Oscar heeft nog vele fijne jaren op Dogsland kunnen leven. Weg van de ellende van de straat. (foto 9)

JULI  2021: Krasimira had dringend hulp nodig. Voor 2 weken geleden constateerde zij een tekenbeet waarvan de gevolgen zo desastreus waren dat zij niet meer in staat was om de honden te verzorgen. Gaten in de benen die niet meer helen en vol pus zaten, zelfs onder haar voet. Krasi kreeg hulp van 2 mannen maar die werkten niet voor niks. ACTIE: opgezet Wie had er wat geld voor over om deze mannen voor een bepaalde periode het werk over te laten nemen totdat Krasi hersteld was. Ze redde het niet meer en verging van de pijn en dankzij jullie gulle giften hadden we voor de 30 dagen 2 werkers kunnen inhuren die voor Krasimira de zware taken hebben overgenomen. We hebben een prachtig bedrag van 1370,00 mogen ontvangen.

Ramona’s Ma overleden: Ramona schreef op Facebook: “A good heart stopped beating, a great soul ascended to heaven.The sky is more rich with another Star. Rest in peace mom .You had the more awfull life here on Earth, hope in Heaven you will be happy . Maria 26.06.1959     01.07.2021

ACTIE: Hondenhokken: Dankzij uw gulle donatie kon Krasimira het resterende bedrag overhandigen en de 25 hondenhokken midden juli 2021 in ontvangst nemen ,Heel erg bedankt

AUGUSTUS 2021:Gelukkig zijn er ook Bulgaren die wel een hart voor honden hebben en Krasimira helpen door pallets te doneren zodat ze daarmee gedeeltes kan afzetten….. Als ook helpen met het geven van water voor de honden in het bovenliggende gebied ( foto 10 en 11). Dankzij die hulp en door hulp van leden van Krasi’s Forest Fairy Tale kan er meer werk verzet worden en hoeft Krasi het allemaal niet meer alleen te doen.

SEPTEMBER 2021: Wederom hadden wij helaas weer een noodkreet van Krasimira/Krassy’s Forest Fairy Tale gehad.

En hebben we een hekwerkACTIE  opgestart. (foto ’s nr 12)

Een groot aantal honden weten elke keer uit te breken omdat niet alle hekwerken even goed zijn en sommige met houtjes en touwtjes aan elkaar vastzitten. Ook zijn er een aantal honden die standaard buiten haar terrein lopen. Nu treft het geval dat iemand in de omgeving heeft geklaagd en Krasi wat tijd is gegeven om hekwerken te plaatsen zodat de honden binnen het terrein blijven.

Je merkt het al want daar was geld voor nodig. Maar liefst 3000 van Stichting Dierennood hiervoor mogen ontvangen en van particulieren 580 euro !! Zo fijn.

Krasi heeft een week geleden hekwerkmaterialen aangeschaft en ze zijn druk aan het werk om omheining te realiseren.

Super .

OKTOBER 2021: 2x Per maand worden 100 zakken voer bij Krasi geleverd. Gelukkig heeft Krasi hulp. Helaas hebben we sinds de maand oktober te horen gekregen dat de prijs van een zak voer verhoogd is en aangezien we al te kort komen blijven we zoeken naar sponsoren die bij willen dragen dmv het sponsoren van een hondje van deze shelter. (foto 13 )We kunnen nu het voer ook nog eens duurder is geworden net de rekeningen betalen wat inhoudt dat we de honden in het bovenliggende gebied in de shelter van Krasimira/Krassy’s Forest Fairy Tale niet meer kunnen voorzien van voer. AUB sponsor één van de hondjes zodat ze elke dag kunnen worden voorzien van een portie voer wat juist nu zo belangrijk is nu de winter voor de deur staat. Laat uw hart spreken voor deze lieverds en wordt sponsor. SAMEN STERK

Daarnaast hebben de vrienden van Krasi ervoor gezorgd dat vele pallets (foto 14 ) afgeleverd zijn. Deze pallets worden onder de hondenhokken gezet zodat de hokken niet in het water zullen staan wanneer een natte regenachtige periode is. Ook heeft Krasi de zorg voor 10 paarden en een ezel. Hooi en stro wordt geleverd. (foto  15) Het werk is nooit gedaan. Oktober gaat Krasi met hulp heel veel hekwerken welke stuk zijn weer repareren. Ook wordt er gewerkt aan hekwerk rondom bovenste gedeelte. (foto 16)

NOVEMBER 2021: Lieve Pootvrienden, we hebben weer een geweldige donatie van 2000,00 van de fantastische Stichting Dierennood gehad. Bij de vermelding stond 1000,00 voor Krasimira/Krassy’s Forest Fairy Tale en 1000,00 voor Moldovan Ramona. Dit geld zal deze week nog naar de shelters overgemaakt worden en zullen wij dat in een bericht op fb plaatsen. Lieve Hanno Berger en Ria Alonso en iedereen die dit heeft mogelijk gemaakt :HEEL HEEL ERG BEDANKT

Binnen een week kwamen 17 baby’s zonder moeders aan in het rescue center. Krasi’s vriendin nam er 3 die iets ouder waren om haar te helpen groeien. Er zijn nog 14 stuks kleintjes over. Je weet dat zulke baby’s 2-3 uur eten. Dringend drontal nodig voor baby’s want ze hebben wormen. Er zijn ook veel hondenpasta’s en puppymelk nodig. Er zijn zachte matten en veel waterdichte lakens nodig om erop te schrijven. Er zijn veel puppy’s en de matten worden snel z vies en nat. De baby’s zijn een maand oud, en de kleintjes misschien nog wel jonger.

De kleintjes zijn al ondergebracht in de speciale ingerichte baby tuin.(foto 17)

UPDATE RAMONA : Laila en Stella: (foto 18) Eind november zag een meisje uit het dorp kleine puppy’s zonder hun moeder en stuurde Ramona een berichtje. Ze zei dat er geen mama was. Ze geloofde het eerst niet maar ze zag dat niemand omkeek naar de puppy’s, geen eten, geen water en geen mama. Dus de puppy’s zijn nu op Dogsland, veilig. Hoop dat ze het redden. Ze waren  zooo zwak, uitgedroogd, bloedarmoede en vol luizen. Ze zagen er groot uit en niet meer dan allebei samen 2 kg wogen , het enigste wat je zag  was een dikke vacht.

Maar wat is Ramona toch handig! Ze heeft  een keukenaanrecht van steigerhout gemaakt. Echt supergoed gedaan  (foto 19), Daarnaast is het Ramona gelukt om Vulpita te laten steriliseren.

DECEMBER 2021: Winter in Bulgarije: sneeuw sneeuw en nog eens sneeuw. Krasi had opnames gemaakt, wij zouden blij zijn met sneeuw maar voor haar betekent het bevriezing van water, honden die zichzelf warm moeten eten maar niet genoeg hebben. Ook kost het zoveel meer moeite om honden van vers koud water te voorzien. Hopelijk gaat het niet te hard vriezen want dan wordt dat karweitje een behoorlijke klus !.(foto 20) en tot overmaat van ramp heeft Krasi ook nog een dik knie.Gestruikeld en kan moeilijk lopen. Hopelijk krijgt ze hulp om de dieren te verzorgen.

Een dank je wel is hier op zijn plek  aan  alle sponsoren  en al diegene die, ook buiten onze stichting om, veel voor Krasi en Ramona doen . Een speciaal bedankje voor Mevr. Verhoeven-Vos die toch maar telkens  weer een bedrag voor Krasi  stort  alsook voor Stichting Save a Stray en stichting Dierennood. En niet te vergeten de anonieme donateurs. Door al die extra giften kan er extra voer gekocht worden of ingezet worden voor andere noodzakelijke spullen.

Wij van Stichting Poot zijn een goed samenwerkend team en we gaan er samen voor. “Samen staan we sterk.”. “Samen” is belangrijk en we zijn blij dat ons netwerk ieder jaar weer steeds meer en meer wordt uitgebreid en we steeds meer mensen kunnen bereiken. We kunnen het niet alleen en hebben de hulp van sponsoren hard nodig en we hopen dan ook in 2022 op U, als dierenliefhebber nog  lang op jullie steun te mogen rekenen.

Volg ons op :

Facebook pagina: Helene Gouweloos (Stichting Poot helpt)

Facebook likepagina: Stichting Poot helpt like pagina

website www.stichtingpoot.nl.

Tot  slot  rest ons nog te zeggen:

“Een warm en liefdevol eindejaar
om van te dromen
in een sfeer van begrip, steun en vertrouwen
om een nieuw jaar op te bouwen.

Dat al jullie wensen
uit mogen komen! “