Acties en Updates Krasi

19 april: Lieve Pootvrienden, we hebben bericht gehad van de dierenarts Liobomira Djambova, die Ivko heeft geopereerd en ze vertelde dat Ivko heel goed hersteld. Zie het verschil van de 2 filmpjes geplaatst op Facebook Ivko is nog wel in de kliniek aan het revalideren. Deze week krijgen we te horen hoeveel de rekening bedraagt. We hebben nu inmiddels 405,00 euro opgehaald door lieve donateurs,

😍

7 april: Sinds twee dagen dwaalt er een nieuwe hond in het bos nabij het reddingscentrum. Gisteren bijna het eerste honk gehaald maar de honden begonnen naar hem te blaffen en hij rende weg. Even later, onderweg naar het dorp, zagen Krasi en de vrijwilligers hem langs de weg. Ze stopten en probeerden zijn vertrouwen te winnen. Het was gevolgd en erg hongerig. De lieve jongen, rondgedwaald en uitgehongerd. Hij accepteerde Krasi heel snel .

Krasi laat de nieuwe hond kennismaken met de honden in Forest Tale. Er volgt een tweede ontmoeting met de honden, die hem een paar uur eerder wegblaften en bang maakten. Nadat ze hen en de nieuwe hond al heeft gecorrigeerd, is de situatie nu vrij rustig.

Twee uur nadat hij bij de andere honden kwam, begon nieuwe huisgenoot ,die de naam Kleaner heeft gekregen, met het schoonmaken van Oreo. Interessant genoeg was Oreo een van de honden die hem eerder die dag blafte en bang maakte.

15 mrt: ” Die blik kan iemands hart breken”   (video op Facebook)

Het was ijskoude regen vandaag en het was erg koud. Op de terugweg naar het Rescue Center zag Krasi  een bange pup langs de kant van de weg rennen. Wie weet wanneer het was weggegooid Het was helemaal nat en ijskoud.

De kleine had veel geluk dat op dit moment Krasi langs liep en hem spotte. Krasi zag geen andere pups of mamahond. Ze hoopte dat alleen deze pup was, want in deze regen en kou, zijn hun overlevingskansen niet groot.Ze heeft de pup meegenomen. En heeft de naam Vlado gekregen.Toch was de kleine te verzwakt en is 25 maart overleden.. Arme pup.. had nog zo’n leventje voor zich..

Maart:

Krasimira heeft weer een arme ziel naar de shelter gehaald nadat ze door een jongen uit het dorp daarop geattendeerd werd. Deze lieverd heeft de naam Ivelina Ivka gekregen en zal morgen naar de dierenarts gebracht worden om te kijken of ze nog wat aan haar voorpootjes kunnen doen, zie de filmpjes op Facebook.

De pup Ivka met de gebogen voorpoten is al in de kliniek. De drievoudige test is negatief, maar Ivka heeft een ernstige rashitis. Gelukkig is het geen aangeboren defect en is er hoop dat haar toestand beter wordt.

Op Facebook hebben we gevraagd wie er nog geld kan missen voor de behandeling van deze kleine pup.(Vitamine D zijn belangrijk voor de vorming van sterke botten en tanden doordat ze de opname van mineralen als calcium en fosfor bevorderen. Een tekort aan vitamine D kan, net als bij mensen, bij dieren leiden tot botmisvormingen. Een dergelijk tekort is bekend onder de naam Engelse ziekte (rachitis).

😢

Februari:

Het jaar begon met een pup die in de buurt van het reddingscentrum werd gevonden door een van de mannen die hier komt helpen. Hij bracht hem naar het reddingscentrum omdat hij het niet had gered als hij hem daar in het niets had achtergelaten. Krasi heeft hem gevoerd maar hij was heel relaxed. Hij moest transport organiseren en ze brachten hem naar de kliniek in Veliko Tarnovo.

Na een drievoudige test bleek dat pup, Ronchi genoemd, het coronavirus had. Ronchi is nu in orde, hij heeft een vaccin gehad, hij is gestabiliseerd en het is tijd om samen te leven met de andere viervoeters op krasi’s terrein.

Het andere hondje dat de kliniek al kan verlaten is Pandichka. Dorpsgenoten vonden hem met zijn achterpoten slepen en vroegen om hulp. Mensen dachten dat hij door een auto was aangereden. Ze hebben de pup naar de kliniek gestuurd en uit de genomen foto is te zien dat kleintje’s wervels zijn verplaatst. Zo is ze geboren. Ze zat vol wormen. Pandichka verbleef daar ook stationair. Zij mag bij Krasi in het huis verblijven.

Midden januari :de winter heeft zijn intrede gedaan!! de temperatuur  was de hele dag onder nul. Alles staat op ijs en om water te vullen in emmers, troggen en vaten moet eerst het ijs gebroken en doorgestoken worden. Dit kost veel tijd en moeite. Naast water hebben honden ook eten nodig. Het gaat om een vele emmers en troggen die van ijs vrijgemaakt moeten worden en gevuld moeten worden met water. er weer iedere dag wel een hoeveelheid sneeuw verwacht en een reeks dagen waarop de temperaturen weer onder nul zullen zijn. Dit betekent dat het water weer bevriest en de honden geen brokken kunnen voeren en ze zacht voer nodig hebben. Salami snijden, inmaak gieten, kokend water, vet oplossen en bereiding in grote emmers zacht voedsel waarin brood ook gemalen wordt. Dan liggen deze emmers over de hele tuin verspreid.

Gelukkig is er een tractor voorhanden: Bedankt aan iedereen die meegeholpen heeft aanschaf van de tractor! In deze ijskoude hel doet het geweldig werk. Het vervoert water en voedsel bij zich van onder naar boven.

Januari 2024

In veel van de posts op Facebook zie je foto’s van de instortende schuren bij het reddingscentrum. Toen de situatie kritiek werd en ze de sneeuw niet weerstaan konden, begonnen ze in het najaar van 2023 stap voor stap met repareren. Eerst werd het dak van de ingang van het derde honk gerepareerd, waar veel honden zich graag verbergen als het regent.

Nu zijn de schuren aan de beurt bij de stal op het eerste honk waar de paarden staan. Ze zijn al jaren heel slecht, maar die bij de ingang van de schuur is letterlijk ingestort. moeten proberen te voorkomen dat anderen het volgen. Zeil en hout zijn al aangeschaft, nu blijft Krasi mensen inhuren om de balken te vernieuwen en het aan te brengen.

Gelukkig is er op dit moment geen sneeuw. Ook de hooibalen voor de paarden en de ezel zijn gebracht.