Kerstbrief Stichting Poot helpt (jaaroverzicht) 2016

Kerstbrief                              “Stichting Poot helpt”                       nr 1   december 2016

kerstbrief-2016-collage

Nu, zo aan het eind van het jaar 2016 ,willen we u graag een jaaroverzicht geven middels deze kerstbrief. Een jaar verder zijn we sinds onze oprichting vorig jaar en wat is er veel gebeurd…

Januari 2016 begonnen er ideeën bij een aantal vrienden op tafel te komen om een stichting te beginnen om zwerfdieren te helpen. Hoe was dit idee gekomen? Vrienden hadden al drie Roemeense zwerfhonden geadopteerd, vrijwilligerswerk gedaan bij een andere stichting, die helaas niet meer bestaat en ja…. Het begin steeds meer te kriebelen. Kunnen wíj zelf iets betekenen voor dieren in nood? En ja, zo kwam het dat we gingen brainstormen over het beginnen van een eigen stichting.

Tuurlijk zijn er in Nederland al heel veel stichtingen, maar ook wij willen ons steentje bijdragen om iets te kunnen betekenen en die intentie om daadwerkelijk zelf iets te kunnen betekenen bleef aanwezig en toe kwam de vraag : Hoe begin Je? Bestuursleden zoeken die willen helpen, Naam, website, Facebook, benaderen van de mensen die al in dierenwereld zitten, contact maken met shelters aldaar in het buitenland. Neuzen op internet, netwerken, sponsoren zoeken voor de honden/katten, visitekaartjes maken, logo, notaris.

Februari 2016 naar de notaris geweest om alles voor stichting poot vast te leggen en Stichting Poot was een feit.

Zo langzaam aan kregen we sponsoren voor de honden van Moldovan Ramona (foto 1,2) en Ramona Mirabela Dumitru Rotunjeau wonende in Roemenie en Aya K Krasimirra (foto 3,4) in Bulgarije. Contact met hen hielden we via de chat. Roemeens praten kunnen we niet, alsook geen Bulgaars, We gaan in het Engels communiceren en ja dan blijkt dat zelfs dát nog wel eens lastig is om dingen aan elkaar duidelijk te maken.

We vragen om foto’s van de honden/katten, krijgen informatie over de leefwijze waarin ze verkeren en ja..dat is triest, zeer triest. Ze hebben alles over voor de honden en katten die ze van de straat hebben gered en die moeten voer, dierenarts en andere verzorging hebben. Dát kunnen ze onmogelijk zelf bekostigen. Daarnaast realiseer je je dat het daar een soort van overlevingsstrategie is, omdat zelfs de buren niet te vertrouwen zijn. Hoe lastig is dat voor hen! Eigenlijk staan ze er helemaal alleen voor. Wij als stichting willen hen dan ook graag financieel ondersteunen, maar daar hebben we de hulp van de sponsoren voor nodig. We zijn dan ook zeer dankbaar dat jullie ons helpen en voor € 5,00 per maand een hondje sponsoren of voor € 2,50 een kat. Zodat we geld kunnen storten op de rekening van hen. Ook het doneren van een vrije gift is altijd welkom.

Maart 2016. De stichting loopt goed. We hebben al een aantal sponsoren die ons financieel helpen. Daarnaast krijgen we veel donaties in de vorm van zakken voer, dekens, benches. Zelfs voor Mirabela gaan we speelgoed inzamelen voor haar dochtertje. Alles wordt opgeslagen in de schuur en ja er ligt toch behoorlijk wat. Nu de vraag: Hoe krijgen we het daar naar toe? Gelukkig rijdt Nico Spaan geregeld heen en weer van Nederland naar Roemenie en hij kan het spul meenemen.

April/mei stromen nog veel meer donatiespullen binnen en Helene en Angela besluiten om zelf alles te brengen. Ze gaan een reis plannen naar Roemenie en Bulgarije om de drie personen van de shelters in levende lijve te ontmoeten en zo alles af te leveren …een reis van meer dan 5000 km heen en terug. De voorbereidingen worden getroffen , zodat ze in juni kunnen vertrekken.

Juni 2016 is het dan zover. Bus gehuurd ,alles ingeladen en dan richting het oosten. Onderweg in Roemenië komen ze al veel zwerfhonden tegen en die geven ze maar wat te eten, per slot van rekening hebben ze toch heel veel voer in de bus liggen en die straathonden hebben honger. Ze komen aan in Roemenië en hoe verder je Roemenië in rijdt, hoe slechter de omstandigheden zijn voor de zwerfdieren. Hier hebben ze geen leven, lopen langs de kant van de weg, zelfs pups, auto’s rijden er gewoon langs (of eroverheen) . Het interesseert de meeste mensen niet hoe de honden er bij lopen. Ze zien het als last. Ze doen dan ook de meest gruwelijke dingen aan. Maar daar ga ik maar niet over uit weiden. Ook bezoeken de beide dames sosdogs (foto 5).De pups (foto 6) die ze onderweg tegenkomen kunnen ze niet zomaar langs de kant van de weg laten lopen en ze vangen ze op, nemen ze mee in het busje om ze naar Mirabela te brengen en gelukkig kunnen ze daar terecht. Bijzonder is het om de mensen aldaar persoonlijk te ontmoeten. Er is flink wat aan donatiespullen bij Mirabela achtergelaten.(foto 7) Helaas was Ramona Moldovan niet thuis en die hebben ze gemist. Daarna zijn ze doorgereden naar Aya naar Bulgarije.

Deze dame leeft echt in de “middle of nowhere” en heeft werkelijk niets. Water moet ze halen vanuit de bergen, het huis, valt bijna uit elkaar. Er lopen meer dan 100 honden en nodige aantal katten op een klein stukje terrein. Ze heeft werkelijk niets. Ze moet het verzorgen van de dieren hoofdzakelijk alleen doen. Ook hier laten Helene en Angela voer, dekens etc. achter,zodat de honden en katten van Aya weer even vooruit kunnen.

Weer thuis krijgen de leden van de stichting te horen dat er parvo is uitgebroken bij de pups, die daar bij Mirabela zijn ondergebracht.. deze zeer besmettelijke ziekte kost het leven van een aantal geredde pups..en ja wat nu? (foto 8,9). Dat kunnen we niet verkroppen en er wordt besloten dat angela daar naartoe gaat om voor de pups te zorgen, door ze allereerst daar bij mirabela weg te halen en ze gaat met 11 pups in een huisje in Roemenië zitten. Twee maanden lang verzorgde ze de dieren, dierenarts heeft pups geëent, ontwormt, gesteriliseerd. Ook Norra.(foto10). Alice heeft een weekje geassisteerd. Ook zij heeft sosdogs bezocht.(foto 11) en in die week werden alle pups en Norra gechipt. Hier in Nederland regelden de overige bestuursleden hun taken voor de Stichting.   Eind september was het zover: de pups kunnen naar Nederland komen én Norra. Nico Spaan ( foto 12) brengt in zijn mooie bus de pups én Norra naar Nederland.

Hoe dingen kunnen lopen he,,eigenlijk is het niet de bedoeling van onze stichting om honden deze kant op te halen, want steriliseren dáár is de enigste optie om grote aantal honden te gaan minderen. maar ja..soms lopen dingen niet helemaal zoals je gepland hebt.

Dan oktober. Allereerst hebben we een knuffelweekend georganiseerd om mensen kennis te laten maken met de pups. Pups kunnen geadopteerd worden.(foto 13,14,15) De meesten worden geadopteerd, maar ook in foster geplaatst .Daarna loopt het een beetje mis met onze Stichting. Een lid van onze stichting haalt Privezaken en stichting door elkaar en ze maakt het voor ons moeilijk om verder te fungeren. Van de een op de andere dag was het een ander persoon en kenden we haar niet meer als diegene die toch zoveel goede dingen voor stichtingpoot heeft gedaan. Zo totaal omgeslagen. Fb en website geblokt voor ons.(we konden er niet in, ze gaf het wachtwoord niet,). Ze verdwijnt met twee pups “van de aardbodem”,. Ze laat niks meer van zich horen en wij moeten gaan “puin ruimen”. Sponsoren zoeken, foto’s hadden we niet meer. We waren genoodzaakt om haar officieel te ontslaan wegens disfunctioneren en hebben haar uit geschreven bij KvK. Ze mag niet meer namens de stichting opereren. Facebook like pagina maar even opgezet om sponsoren te kunnen achterhalen, gelukkig met hulp van de server de website terug, alles actualiseren. We laten ons niet uit het veld slaan en we gaan door.

En ja..al dit soort gedoe doet de stichting geen goed.. Heel jammer en dat betreuren we dan ook zeer, maar we geven niet op en gelukkig hebben de meeste sponsoren het vertrouwen in ons niet verloren , waarvoor onze hartelijke dank. Per slot van rekening doen we dit alles voor de dieren die onze hulp zo hard nodig hebben. Wij zijn een non-profitorganisatie en alles is gebaseerd op vrijwilligerswerk. Onze dank gaat ook uit naar alle anderen die ons een warm hart toedragen en ons ter hulp zijn gekomen: Hulp in welke vorm dan ook: hulp van Esmee Moeliker, Fransca Hooydonk, Nico Spaan, Stichting Brunofonds, Thea en Rob van ’t Woudt en ook niet te vergeten alle anderen wie onze acties op Fb hebben gedeeld, geliked,… Daarnaast hebben we kennis gemaakt met veel lieve mensen, mensen die onze pups in foster hebben, mensen die onze pups hebben geadopteerd, mensen uit Angeren waar Norra haar gouden mandje heeft gevonden, mensen uit Brabant: Eindhoven, Nuenen, Son, mensen uit Lelystad..

November vindt Fayen haar 4ever home (foto 16) . We starten ook in november een SinterKerstactie voor Aya en Ramona. Heeft € 1174,00 opgebracht, waar we heel blij mee zijn.€ 615,00 laten we staan voor Aya, die een hekwerk nodig heeft en dát wordt ons grote project voor het jaar 2017 : hekwerk voor Aya, om de veiligheid van haar dieren te kunnen waarborgen.

Het bestuur is uitgebreid en we komen op een totaal van 5 leden en zijn een goed samenwerkend team en we gaan er samen voor. Samen staan we sterk. Diego heeft ook zijn 4ever home gevonden: hij blijft bij opvang (secr. van stichting). De stichting heeft nu een mascotte: Diego ! (foto 16)

Nu is het inmiddels eind december en staan we aan het begin van een nieuw jaar.En we gaan ervoor! We gaan verder waar we gebleven waren en gaan nóg meer voor de dieren betekenen! We bruisen van de ideeën en energie !! Kunnen het niet alleen en hebben jullie hulp hard nodig en we hopen dan ook in 2017 weer een beroep op U, als dierenliefhebber , te kunnen doen. Volg ons op Facebook pagina: Stichting Poot helpt en website www.stichtingpoot.nl.

Tot slot rest ons nog te zeggen: we wensen jullie allen gezellige feestdagen, een goed oud en nieuw en een geweldig 2017 !!

Hartelijke Groet,

Bestuur Stichting Poot helptnieuwjaarswens